Header Ads


Müzelerde artırılmış gerçeklik kullanmanın herhangi bir riski var mı?

 Müzeler Artırılmış Gerçekliği Nasıl Kullanıyor?

Müzelerin artırılmış gerçekliği kullanmasının birçok yolu vardır. Öncelikle bu teknolojinin ne demek olduğunu kısaca açıklamak gerekiyor. Artırılmış gerçeklik, bir kişinin zaten görebildiği şeylerin üzerine görüntüleri, metinleri veya sesleri bindirmek için teknolojiyi kullanma sürecidir. Bir uygulama aracılığıyla mevcut resmi değiştirmek için bir akıllı telefon veya tablet kullanır. Kullanıcı bir sahnenin önünde durur ve cihazını kaldırır. Onlara gerçekliğin değiştirilmiş bir versiyonunu gösterecek. Artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisinin en iyi bilinen uygulamalarından birkaçı oyun dünyasındandır. Örneğin, kullanıcıların çevrelerindeki dünyada saklanan Pokémon'u 'yakalayabilecekleri' oyun Pokémon Go. Uygulama bir milyardan fazla kez indirildi. Animasyonlu yaratıklar, oyuncuların cihazlarının kamerasından görebilecekleri şeylerin üzerine bindirilir. Teknoloji onları gerçek dünyada varmış gibi gösteriyor.  

Nemrud ören Yeri Sanal tur görünümü


Artırılmış gerçeklik ile sanal gerçeklik arasındaki fark nedir?

Sanal Gerçeklik, farklı bir gerçekliğe tamamen dalmayı sunar. Ancak Artırılmış gerçeklik (İngilizce: Augmented reality; AR), gerçeği ve değiştirilmiş bir versiyonu yan yana gösterir. Sanal Gerçeklik (İngilizce: Virtuality Reality VR), kullanıcının gördüklerini alternatif bir gerçeklikle değiştirir. AR, kullanıcının zaten görebildiklerini ekler. Bu, sahnelere açıklama eklemek ve ekstra bilgi sağlamak için yararlı olabileceği anlamına gelir. Aynı zamanda sahneleri bağlama oturtmak ve mevcut gerçeklikle zıtlıkları vurgulamak için de kullanılır. VR, kulaklıklar, kontrolörler ve sensörler gibi özel teknolojiler gerektirir. AR deneyimleri yalnızca bir akıllı telefona veya tablete ihtiyaç duyar ve uygulama olarak indirilebilir.

Müzeler artırılmış gerçekliği nasıl kullanabilir?

AR'nin müzelerde kullanılması için pek çok olasılık vardır. En basit yol, onu parçaların açıklamalarını eklemek için kullanmaktır. Bu, ziyaretçilerin AR kullanarak sergileri görüntülediklerinde daha fazla bilgi alacakları anlamına gelir. Müzeler, sanatçıların eserlerinin yanında dijital versiyonlarını sergilemek için bile kullanabilir. Bu 3D kişiler daha sonra bir anlatım sağlayabilir. AR, nesnelere veya sahnelere hayat vererek görüntülere üçüncü bir boyut ekleme fırsatı verir. AR kullanan dünya çapında birçok kurum zaten var. Bu projeler mevcut koleksiyonlara yeni bir şeyler katıyor ve daha geniş kitlelerin ilgisini çekiyor. İşte müzelerin artırılmış gerçekliği kullandığı bazı ilginç yollar.

Örnek:Kendi Sfenks'inizi İstediğiniz Yere Götürebileceksiniz. - ARKEOLOJİ.BİZ Arkeoloji İle İlgili Her şey.

Türkiye'de Kültür Bakanlığı 51 tane müzenin sanal tur çalışmasını yaparak https://sanalmuze.gov.tr/ üzerinden ziyaretçilere sanal tur imkanını sunmaktadır.

Paris Ulusal Tarih Müzesi

Haziran 2021'de Paris'teki Muséum national d'Histoire naturelle, Microsoft'un Hololens'ini kullanarak bir Artırılmış Gerçeklik deneyimi başlattı. “REVIVRE” (“Yeniden Yaşamak”) adlı proje, ziyaretçileri gerçek dünyada nesli tükenmiş dijital hayvanlarla buluşturuyor.


Londra Ulusal Galeri

2021'de Londra'daki  Ulusal Galeri, halkın telefonlarından erişebileceği bir Artırılmış gerçeklik deneyimi ile Ulusal Galeri ,  Ulusal Portre Galerisi ,  Kraliyet Sanat Akademisi koleksiyonlarını müzenin duvarlarının ötesine taşımaya çalıştı. Kullanıcılar , Londra'nın merkezindeki işlek caddelerde QR kodlarıyla işaretlenen sanat eserlerini etkinleştirmek için bir uygulama kullandı .

Singapur Ulusal Müzesi

Singapur Ulusal Müzesi şu anda Ormanın Hikayesi adlı sürükleyici bir kurulum yürütüyor . Sergi, William Farquhar Doğa Tarihi Çizimleri Koleksiyonu'ndan 69 resme odaklanıyor. Bunlar, ziyaretçilerin etkileşimde bulunabileceği üç boyutlu animasyonlara dönüştürülmüştür. Ziyaretçiler bir uygulama indirdikten sonra telefon veya tabletlerindeki kamerayı kullanarak tabloları keşfedebilirler.


Aile dostu kurulum, bir öğrenme deneyimi sağlamak için teknolojiyi kullanır. Pokémon Go'ya çok benzer şekilde, ziyaretçiler öğeleri avlayabilir ve 'yakalayabilir'. Bu durumda, bu öğeler resimlerdeki bitki ve hayvanlardır. Daha sonra müzede dolaşırken bunları kendi sanal koleksiyonlarına ekleyebilirler. Uygulama, toplandıktan sonra onlar hakkında daha fazla bilgi gösterir. Kullanıcılar habitat, diyet ve türlerin ne kadar nadir olduğu gibi gerçekleri öğrenebilir.

Singapur William Farquhar Doğa Tarihi Çizimleri Koleksiyonu Müzesi

William Farquhar Doğa Tarihi Çizimleri Koleksiyonu, müzenin en önemli koleksiyonlarından biridir. Japon dijital sanat kolektifi teamLab tarafından oluşturulan bu AR projesi, çizimlere hayat veriyor. İzleyiciler, heyecan verici yeni bir şekilde görüntülerle etkileşim kurabilir ve görüntüleri keşfedebilir.


Ontario Sanat Galerisi, Toronto

Temmuz 2017'de Ontario Sanat Galerisi, ReBlink adlı bir AR enstalasyonu oluşturmak için dijital sanatçı Alex Mayhew ile birlikte çalıştı . Mayhew, koleksiyondaki bazı mevcut parçaları yeniden tasarladı. Bu, ziyaretçilere onları yeni bir ışıkta görme fırsatı verdi. 


Ziyaretçiler, öznelerin canlandığını ve 21. yüzyıl gerçekliğimize taşındığını görmek için telefonlarını veya tabletlerini kullandı. Örneğin, George Agnew Reid'in Çizim Kurası tablosu üç karakteri tasvir ediyor. Başları, huzurlu bir yerde birlikte oynadıkları oyuna eğilir. Mayhew'in modern versiyonunda, üçü ayrı ve kendi telefon ekranlarında ortaya çıkıyor Dumanlı trafik arkadan geçer. Mayhew, teknolojinin modern yaşama tecavüz etmesiyle ilgileniyor. Ona göre sürekli imge bombardımanına uğruyoruz ve bunun sonucunda sanatı daha hızlı tüketiyoruz.

Sanatçı, bu proje için AR'yi kullanarak teknolojiyi dikkat dağıtmak yerine etkileşim kurmanın bir yoluna dönüştürmeyi umuyordu. Sergi, uygulamayı insanların aşağı bakması yerine yukarı bakmasını sağlamak için kullanmayı amaçladı. Ontario Sanat Galerisi'nin yorumlayıcı planlayıcısı Shiralee Hudson Hill'e göre, bu sergiyi ziyaret edenlerin %84'ü sanatla iç içe hissettiklerini bildirdi . %39'u uygulamayı kullandıktan sonra resimlere tekrar baktı.

Smithsonian Enstitüsü, Washington DC

2017'de Smithsonian, en eski ve en sevilen ekranlarından birine yepyeni bir boyut getirmek için AR teknolojisini tanıttı. Müzenin Kemik Salonundaki iskeletlerin birçoğu 1881'den beri sergileniyor. Artık ziyaretçiler , bu parçaları yeni bir ışık altında gösteren Skin and Bone adlı yeni bir uygulamayı indirebilirler. https://itunes.apple.com/us/app/skin-bones/id929733243?ls=1&mt=8

Smithsonian Enstitüsü, Washington DC sanal müze bağlantısı.

Uygulamada, yaratıkları yeniden oluşturmak için görüntüleri üst üste bindiren 13 iskelet özelliği var. Kullanıcılar, deri ve kasın kemiklerin üzerinden nasıl göründüğünü ve hayvanların nasıl hareket ettiğini görebilir. Bu, onlara parçaların tarihine benzersiz bir bakış sağlar ve sergiyi hayata geçirmeye yardımcı olur. Ziyaretçiler, uygulamayı bir vampir yarasanın uçarken veya nasıl avlanacağını gösteren bir anhinga görmek için kullanabilir. Robert Costello , "Bu uygulama tamamen müzenin en ikonik koleksiyonlarından birinin ardındaki anlatılmamış bazı hikayeleri paylaşmakla ilgili," dedi . Uygulamanın yapımcısı ve Doğa Tarihi Müzesi'nde ulusal sosyal yardım programı yöneticisidir.


Pérez Sanat Müzesi, Miami

Aralık 2017'de PAMM, sanatçı Felice Grodin ile çalıştı. Birlikte, ' İstilacı Türler ' adlı ilk tamamen artırılmış gerçeklikle güçlendirilmiş sanat sergisini yarattılar . Yukarıdaki örneklerde, AR mevcut çalışmalara ekler. Ancak Grodin'in bu proje için yaptığı çalışmalar tamamen dijital. Görüntüleri boş bir alana çağıran tam bir AR deneyimi olması amaçlanmıştır.



Kurulum , bir dizi dijital görüntü ve tür içeriyordu. Bunlar arasında tüyler ürpertici sürüngenleri, denizanalarını veya şifreli işaretleri çağrıştıran ürkütücü 3B modeller yer alır. Felice, binanın mimarisiyle etkileşime geçmek ve onu dönüştürmek istedi. Sergi, ekosistemimizin kırılganlığı ve iklim değişikliği tehdidi üzerine bir yorum niteliğinde. Ziyaretçileri binanın istilacı türler tarafından ele geçirilmiş gelecekteki bir versiyonuna taşıyor. Örneğin, 'Terrafish', 49 fit uzunluğunda denizanası benzeri bir yapıyla Pérez Sanat Müzesi'nin asma bahçelerini işgal ediyor. Şu anda Miami çevresindeki suları dolduran yerli olmayan bir türü anımsatıyor. Pérez Sanat Müzesi küratörü Jennifer Inacio, sanatın bir tartışma yolu olabileceğine inanıyor. Serginin sohbetlere yol açmasını, izleyicileri bir diyaloga sokmasını istedi, "Sanatçının yarattığı tekinsiz işler, izleyicileri iklim değişikliğinin ciddi tartışmasına çekmeyi amaçlıyor, ancak ilgi çekici ve etkileşimli bir şekilde."

Kennedy Uzay Merkezi, Merritt Adası

AR, ziyaretçilerin tarihi olayları 3 boyutlu olarak göstererek anlamalarına yardımcı olabilir. Bunun harika bir örneği , Kennedy Uzay Merkezi'ndeki Kahramanlar ve Efsaneler sergisidir . Burada bir AR deneyimi, Amerika'nın uzay programı tarihinin önemli bir anını gösteriyor.

Haziran 1966'da astronot Gene Cernan tarihteki ikinci uzay yürüyüşünü gerçekleştirdi. Daha sonra buna "cehennemden uzay yürüyüşü" adını verdi. Uzay giysisi aşırı ısındı ve göremediği için kontrol edilemez bir dönüş yaptı. Ekran, Gemini 9 uzay kapsülünü gösteriyor ve üzerine bir Cernan hologramı yansıtmak için AR'yi kullanıyor. Ziyaretçiler, o kapsülün içine geri dönmeye çalışırken yaşadığı sıkıntıyı görebilir. Ayrıca Cernan'ın kendi deneyimlerini anlatan bir seslendirmesi var. Sergi baştan sona AR hologramları kullanıyor. Bu teknoloji, uzay programında çalışan insanlara yüzler ve sesler veriyor. Ziyaretçiler, NASA efsanelerinden kendi sözleriyle anlatılan hikayeleri duyabilir.


Müzelerde artırılmış gerçeklik kullanmanın herhangi bir riski var mı?

Pérez Sanat Müzesi'nin AR kullanımıyla ilgili endişelerinden biri, teknolojinin izole edici olabileceği fikriydi. Ziyaretçilerin telefonlarında dünyayı özümsemesi ve kendi balonlarının içinde olması, sanatçının başarmak istediği şeye aykırı olurdu. Aslında, insanların teknolojiyi birlikte kullandıklarını buldu . Gruplar ekranları paylaşıyor ve görebildiklerini tartışıyorlardı. Sergi, yabancılarla sohbet etme potansiyeline bile sahipti.

Diğer bir risk de, bu yeni teknolojinin eski nesilleri dışlayabilmesidir. Dijital yerliler ve Y kuşağı büyük olasılıkla bu tür kurulumları adım adım gerçekleştireceklerdir. Yaşlı insanlar potansiyel olarak mücadele edebilir veya kendilerini dışlanmış hissedebilir. Pérez Sanat Müzesi'nin yine durumun böyle olmadığını gördü. AR sergilerine gelen ziyaretçilerin çoğu 55+ yaşındaydı. Bu yaş grubu olumlu bir deneyim yaşadığını bildirdi.

Bazı yetkisiz büyütme vakaları olmuştur. En ünlü örnek, bir grup sanatçının MoMA'nın Jackson Pollock galerisini 'devraldığı' 2018'den . Ziyaretçiler uygulamayı indirirse, bu sanatçıların tabloları nasıl yeniden tasarladıklarını görebilirler. Bu, bir parçayı beğeniler için bir Instagram gönderisi olarak göstermeyi içeriyordu. Konsept, yukarıdaki bazı örneklerden çok farklı değildir. Ancak bu durumda sanatçılar müzenin iznine sahip değildi. Müzenin 'kültür bekçileri' olarak konumu hakkında bir yorum yapmaya çalışıyorlardı.

Küratörlerin AR enstalasyonlarının diğer sanatçıların çalışmaları üzerinde bir etkisi olmaması konusunda da dikkatli olmaları gerekiyor. Pérez Sanat Müzesi'nin, Grodin'in eserlerini üzerine yazmaktan kaçınmak için yalnızca müzenin mevcut parçalardan arınmış alanlarına yerleştirmeye özen gösterdi.

Müzelerde Artırılmış Gerçeklik için gelecekte neler olabilir?

Müze alanında artırılmış gerçeklik için birçok heyecan verici uygulama var. Sanal gerçeklik, bazı durumlarda engelleyici bir şekilde hala maliyetlidir. Çok sayıda özel ekipmana ihtiyaç duyar. AR, ekranları hayata geçirmenin daha ucuz bir yolunu sağlayabilir.

Müzeler ve küratörler zaten bilgi ve insanları diyaloga sokma arzusuyla dolu. Artırılmış gerçeklik, bu bilgiyi iletebilen başka bir araçtır. Ziyaretçileri daha fazlasını öğrenmeye davet ediyor. Çalışmasını anlatan bir sanatçının sanal sunumu, daha fazla katılımı teşvik etme potansiyeline sahiptir. Canlanan bir iskelet, ziyaretçilerin yeni kavramları anlamalarına yardımcı olabilir. AR, eski ve yeniyi harmanlayarak tarihi bağlamsallaştırmaya bile yardımcı olabilir. Örneğin, modern sahnelerin üzerine bindirilmiş tarihi sahneleri gösterebilir.

Bu teknoloji, insanların dikkatini çekebilir ve daha uzun süre sergilere odaklanmalarını sağlayabilir. AR kurulumlarını açmadan önce AGO bir anket yaptı. Müze koleksiyonlarını ziyaret eden ortalama bir ziyaretçinin her görselin önünde ortalama sadece 2,31 saniye harcadığını keşfetti. Ziyaretçilerin her zaman oyalanma eğiliminde olmadığı yoğun ve modern bir yaşamda, müzeler onlara ulaşmak ve dikkatlerini çekmek için AR teknolojisini kullanabilir.

Kaynak:https://www.museumnext.com/article/how-museums-are-using-augmented-reality/

Hiç yorum yok

www.arkeoloji.biz. Blogger tarafından desteklenmektedir.